Door Teddy Monninkhof

De ‘betekeniseconomie’ is een term die je te pas en te onpas om de oren vliegt. Zo ook afgelopen week tijdens de masterclass Innovatief Organiseren van Kees Klomp en Engbert Breuker. Als kersverse ondernemer was ik natuurlijk getriggerd: zou ik dit kunnen toepassen binnen ons nieuwe bedrijf? Maar toch ook een beetje sceptisch, want in mijn ééntje kan ik de wereld toch niet redden?

Meteen werd ik geconfronteerd met een duidelijke boodschap: we hebben allemaal geprofiteerd van bedrijven die onze welvaartseconomie hebben gecreëerd, maar we kunnen daar nu verandering in brengen. De betekeniseconomie gaat ons daarbij helpen. Een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de focus niet langer alleen op welvaart ligt, maar ook op het welzijn en welbevinden van onze maatschappij. Langzaamaan beginnen we te ontdekken dat er bedrijfsvoering mogelijk is die geen schade berokkent aan de medemens of de omgeving, maar dat we juist een positieve bijdrage kunnen leveren. Vanuit een nieuw paradigma lieten Kees en Engbert ons zien hoe dit onze business kan veranderen. Andere parameters, zoals gezondheid en geluk, worden net zo belangrijk als geld – óf misschien nog wel belangrijker.

Maar wat betekent dit dan voor mij en mijn onderneming? Moeten we allemaal het roer omgooien, fulltime wereldverbeteraars worden om van betekenis te kunnen zijn? Nee, want op mijn eigen manier ben ik óók van betekenis. Lef hebben om te doen waar je blij van wordt en het anders aan te pakken. Je verdiepen in anderen om te kijken wat ze nodig hebben en daarop inspelen. Impact maken met creatieve ideeën: klein beginnen en stap voor stap iets groots creëren. En daar anderen mee inspireren. Een wereldveranderaar ben ik nog niet, maar van betekenis ben ik zeker!